سفارش تبلیغ
صبا ویژن
اندیشیدن مانند با چشم دیدن نیست؛ زیرا گاه چشمها به صاحبانش دروغمی گویند، ولی خرد به آنکه از وی اندرز خواسته، نیرنگ نمی زند . [امام علی علیه السلام]
عاشقانه ها
درباره



عاشقانه ها


Hosein Kian

چینی‌ها جوری به کشور ما نفوذ کردند و بازار ما را در اختیار گرفتند که برای یکدیگر رقیب می‌تراشند. مثلا در برخی کلاس‌ها 5 رقیب چینی وجود دارند و 2 رقیب ایرانی هم برای خالی نبودن عریضه حاضر هستند. شاید باورتان نشود اما این چشم‌تنگ‌ها کار را به جایی رسانده‌اند که در برخی مواقع رقبای آن‌ها خودروهای بسیار باکیفیت‌تر کره‌ای هستند و حالا که واردات به طور کلی تعطیل شده است  و رقبای کره‌ای رخت سفر بسته‌اند، چینی‌ها بازار خالی از رقابت را درنوردیده‌اند و به تنهایی یکه‌تازی می‌کنند. شاید تصور این موضوع که در زمینه‌ی خودرو چینی‌ها با یکدیگر رقیب شوند، تا همین چند سال پیش هم برای ما قابل هضم نبود. اما حقیقت این است که این اتفاق افتاده. در سال‌ها نه چندان دور هم پیش آمده بود که خودروسازان یک کشور در کلاس‌های مختلف با هم رقابت داشته باشند. مثلا ابرقدرت‌های آلمانی را در نظر بگیرید که همیشه در کلاس‌های مختلف بنز، بی ام و و پورشه و حتی در برخی موارد آئودی، با یکدیگر برای تصاحب بخشی از بازار در جدال بودند. کیا و هیوندایی که خودروهایشان در کوچه و خیابان‌ها کم هم دیده نمی‌شد همیشه رقابت جذابی داشتند و البته رقابت بین غول‌های ژاپنی را فراموش نکنیم. رقابت‌هایی که از آن‌ها سخن گفتیم همچنان در سطح جهانی دیده می‌شود و فقط در کشور رو به پیشرفت ما! چینی‌ها در حال رقابت هستند. به هرحال این مقاله در باب مقایسه برلیانس H330  با H30 کراس است.

مقایسه برلیانس H330 و H30 کراس

H30 کراس محصول شرکت دانگ فنگ چین است که جزو 4 خودروساز برتر این کشور به حساب می‌آید. شریک تجاری دانگ فنگ در ایران، ایران‌خودوری کبیر است که در راستای پیشرفت و توسعه‌ی روزافزون، در حال افزایش لحظه‌ای شرکای چینی خود است. به گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود به زودی تعداد این شرکا از تعداد محصولات خود کمپانی بیشتر شود.

برلیانس H330 هم همان‌طور که از نامش پیداست متعلق به کارخانه‌ی برلیانس است. برلیانس که به خاطر همکاری با بی ام و آلمان و شراکت با این هیولای خودروسازی در چین مشهور است در 2 سال گذشته اقدام به فروش محصولاتش در ایران کرده و برای سهولت کار با سایپا، دیگر کبیر خودروسازی ایران قرارداد همکاری امضا کرده است. البته شاید بهتر است بگوییم که سایپا با آن‌ها قرارداد امضا کرده و بخشی از کار را هم به زیرشاخه‌ی بسیار خفنش، یعنی پارس‌خودرو واگذار کرده است.

برلیانس H330  و H30 کراس ، این دو چینی با چه موتوری حرکت می‌کنند؟

مقایسه برلیانس H330 و H30 کراس

برلیانس H330 در ایران با پیشرانه‌ای به حجم 1.5 لیتر تولید می‌شد و پس از آن که متوجه شدند ماشین خیلی خسته و بی‌جون است، در حرکتی انقلابی تصمیم به استفاده‌ از موتوری 1.6 لیتری گرفتند که همان‌طور که حدس می‌زنید، تقریبا هیچ تفاوتی حاصل نشد. این موتور توانایی تولید 103 اسب بخار در دور موتور 5800 دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور 138 نیوتون‌متر در دور موتور 3800 دور بر دقیقه را دارد. در نهایت این اعداد می‌توانند این خودرو را به حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت برسانند. شتاب اولیه‌ی 0 تا 100 هم توسط برلیانس اعلام نشده است. معمولا وقتی عدد به دست‌آمده خیلی خجالت‌آور است، توسط کمپانی سازنده اعلام نمی‌شود

 

اما رقیب برلیانس در این مقاله، یعنی H30 کراس از موتوری نام آشنا برای ما ایرانی‌ها بهره می‌برد. TU5، آچار فرانسه‌ی ایران‌خودرو. احتمالا در اتاق فکر ایران‌خودور دور هم می‌نشینند و می‌گویند خوب n تعداد TU5 داریم، یه اتاق براش طراحی کنیم. اما از شوخی و نیش و کنایه که بگذریم باید بگوییم که انصافا این موتور از کیفیت خوبی برخوردار است. این موتور افسانه‌ای معروف 1.6 لیتر گنجایش دارد و می‌تواند 105 اسب‌بخار در 3750 دور بر دقیقه و همچنین حداکثر گشتاوری معادل 142 نیوتون‌متر در 4000 دور بر دقیقه تولید کند. حداکثر سرعت H30 کراس با این موتور 183 کیلومتر بر ساعت و شتاب 0 تا 100 آن هم توسط ایران‌خودرو 12.5 ثانیه اعلام شده است. حداقل اعلام شده.

برلیانس H330 و H30 کراس ، چینی‌ها با گذر زمان خوشگلتر می‌شوند

مقایسه برلیانس H330 و H30 کراس

احتمالا اولین خودروهای چینی موجود در بازار را به یاد دارید که کپی کاملی از خودروهای برندهای معتبر جهانی بودند. البته اینکه میگوییم کپی کامل به این معنا نیست که در کپی کردن موفق بودند، بلکه در بیش از 90 درصد موارد زشت‌ترین حالت از یک خودرو را با تقلیدهای افتضاحشان به وجود می‌آوردند. پس از آن تصمیم گرفتند تا طراحی خودروهایشان را منحصر به فرد کنند و این آغاز فاجعه‌ای ترسناک بود. خودروهایی که به طرز وحشتناکی زشت بوند. خوشبختانه چینی‌ها بر خلاف شرکای ایرانی این‌روزهای خود صدای اعتراضات را می‌شنوند و تصمیم به ایجاد تغییرات می‌گیرند. البته تغییرات در حد نیاز، نه بیشتر. به همین جهت چندسالی است که برای طراحی خودروهای خود از طراحان اروپایی و به خصوص ایتالیایی استفاده می‌کنند و نتیجه‌ی کار را هم می‌توانید در ظاهر قابل قبول و بعضا زیبای خودروهای چینی امروزی ببینید.

در مورد برلیانس H330 باید بگوییم که یکی از دلایل روی خوش بازار به این خودرو، ظاهر زیبا و متقارن آن چه در ظاهر بیرونی و چه در طراحی داخل اتاق آن است. در ظاهر این خودرو به راحتی می‌توانید ردپای شریک ابرقدرت این خودروساز را ببینید و بدون شک باید گفت که همکاری  با بی ام و به نفع این خودروساز بوده است.

دانگ فنگ هم برای طراحی H30 کراس کم نگذاشته است و شاید به زیبایی رقیب خود نباشد، اما به هیچ وجه نمی‌توان گفت که زیبا نیست. H30 کراس از طراحی مناسبی هم در ظاهر و هم در اتاق که کاملا با کاربرد آن تناسب دارد برخوردار است. اما باز هم با اندکی اختلاف برلیانس H330 در این بخش کمی بهتر عمل کرده است.

جعبه‌دنده، مصرف سوخت، امنیت

مقایسه برلیانس H330 و H30 کراس

H30 کراس تنها به صورت اتوماتیک به بازار عرضه می‌شود که گیربکسی با 4 دنده بر روی آن نصب شده است. برلیانس H330 اما هم مدل دستی دارد و هم مدل اتوماتیک. گیربکس دستی آن مطابق دیگر خودروهایی که در این کلاس وجود دارند 5 دنده و گیربکس اتوماتیک آن هم مانند H30 کراس 4 دنده است.

هر دو خودرو از مصرف سوخت معقولی برخوردار هستند و مخصوصا با توجه به اینکه بحث سهمیه‌بندی بنزین داغ‌تر از همیشه دنبال می‌شود این مسئله به تنهایی امتیاز بزرگی محسوب می‌شود. برلیانس H330 در حالت ترکیبی مصرفی معادل 6.7 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر دارد و H30 کراس هم تنهای 7 لیتر در هر 100 کیلومتر مصرف دارد.

در مورد امنیت هر دو خودرو هندوانه‌ای سربسته هستند، چون در هیچ آزمون امنیتی‌ای شرکت نکرده‌اند. اما در آمار ارائه شده H30 کراس بهتر از برلیانس عمل کرده است. تعداد بیشتر کیسه‌ی هوا و سیستم ترمز پیشرفته‌تر باعث برتری H30 کراس حداقل در آمار شده است.

مقایسه فنی برلیانس H330  و H30 کراس

 

H30 کراس

برلیانس H330

حجم موتور

1600CC

1498CC

قدرت موتور

105 اسب بخار در 5750دور

103 اسب بخار در 5800 دور

تعداد سیلندر/سوپاپ

4/16

4 سیلندر 16 سوپاپ

جعبه دنده

4 سرعته اتومات

4 دنده اتومات

شتاب صفر تا صد(ثانیه)

12.5

-

ماکزیمم سرعت KM/H

183

170

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)

7

6.7

حجم باک

51 لیتر

55

تجهیزات ایمنی و امنیتی

سیستم ترمز ضد قفل با سیستم توزیع الکترونیکی نیرو ABS و EBD- کیسه هوا راننده , سرنشین جلو و جانبی-

ترمزهای جلو و عقب دیسکی (در مدل دستی ترمز عقب کاسه ای است) – ABS – EBDکیسه هوای سرنشینان- جلو

امکانات رفاهی

کلید های کنترلی سیستم صوتی و بلوتوث هندزفری - صفحه نمایشی لمسی (6.5 اینچی) با قابلیت پخش فایل های تصویری و سیستم رهیاب-فرمان هیدرولیک - سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک - چراغ های عقب LED دار و چراغ های جلو ال ای دی کریستالی - آیینه های جانبی راهنمادار و دارای سیستم گرمایشی - شیشه بالابر های جلو و عقب برقی - روکش چرمی غربیلک فرمان،دکوراتیو طرح متال ،استفاده از قطعات کرومی در بدنه،آیینه های جانبی و سپرهای هم رنگ بدنه - سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) ، قفل میکرو سوییچی درب ها ،سنسور پارک،چراغ مه شکن جلو و عقب و دوربین دید عقب،ایزوفیکس - رینگ اسپرت آلومینیومی 16 اینچ و لاستیک 205 - راننده با قابلیت تنظیم دستی در 6 جهت، صند لی های عقب تاشو - جا عینک، اسپویلر ، قطعات تزیینی دور بدنه ،کامپیوتر سفری، 4 عدد بلندگو + 2 عدد تیوتر،چراغ مطالعه جلو و عقب ، سان روف برقی

قابلیت پخش MP3 – ورودی USB – 4 عدد بلندگو در مدل دستی و 6 عدد بلندگو در مدل اتوماتیک-رینگ 15 اینچی آلومینیومی – شیشه های بالابر برقی – تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو – باز شدن خودکار قفل دربها هنگام تصادف

مدل اتوماتیک به علاوه امکانات بالا: سیستم تهویه مطبوع خودکار – سانروف – سنسور دنده عقب – بسته شدن پنجره ها با ریموت – قابلیت تنظیم صندلی راننده در 8 جهت – آینه های جانبی برقی – چراغ مه شکن جلو – سیستم ورود بدون کلید و دکمه استارت – روکش چرمی غربیلک فرمان و دکمه تنظیم صدا

کدام راحت‌تر خرید و فروش می‌شود؟

مقایسه برلیانس H330 و H30 کراس

برلیانس در ابتدای عرضه به عنوان 206 جدید شناخته ‌می‌شد، چون می‌گفتند دلالان به راحتی آن را خرید و فروش می‌کنند. البته باید گفت که آن‌گونه که در ابتدا به قضیه آب و تاب می‌دادند هم نبود، اما خوب برلیانس از چینی‌هایی است که راحت‌تر از بقیه هم‌وطنان خود خرید و فروش می‌شود.

H30 کراس اما در این زمینه خیلی خوب عمل نکرده است و از ماشین‌های سخت‌معامله محسوب می‌شود.

نکته‌ای که در مورد این دو خودرو به صورت مشترک وجود دارد، افت قیمت شدید آن صرفا به دلیل چینی بودنشان است.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط Hosein Kian 97/10/27:: 5:35 عصر     |     () نظر