سفارش تبلیغ
صبا ویژن
آبرویت نریخته ماند تا خواهش آن را بچکاند ، پس بنگر که آن را نزد که مى‏ریزى . [نهج البلاغه]
عاشقانه ها
درباره



عاشقانه ها


Hosein Kian

دنده یا دسته دنده اهرمی است که در داخل کابین خودرو قرار داشته و وظیفه آن تعویض دنده است؛ شایان ذکر است که دسته دنده در خودروهای قدیمی کنار فرمان واقع شده بود. خودروهای سواری معمولا دارای 5 دنده (5 سرعته) است که البته اگر دو حالت خنثی و دنده عقب را نیز مد نظر قرار ندهیم، 5 حالت مختلف می‌توان برای خودروها دنده دستی متصور شد. در خودروهای اتومات، دنده در اغلب موارد دنده دارای 4 حالت P    ، N  ، R و D است.

 

 دسته دنده یا اهرم دنده به طور مستقیم با گیربکس و جعبه‌دنده در ارتباط بوده که هنگام تعویض دنده، دنده‌ها در جعبه‌دنده با هم درگیر شده و در نتیجه تغییر سرعت انجام می‌گیرد. دسته‌دنده نیز همانند سایر قطعات خودرو، پس از گذشت زمان می‌تواند دچار خرابی، فرسودگی و یا اختلال در عملکرد گردد. یکی از مواردی که در مورد ‌دنده شایع بوده و نگرانی‌های زیادی را نیز برای رانندگان به همراه دارد، لرزش دنده می باشد. البته ذکر این نکته ضروری است که برخی از این لرزش‌ها طبیعی بوده و مشکلی برای خودرو به وجود نخواهد آورد. اگر شما هم نگران وضعیت دنده و خودرویتان هستید در ادامه با همراه باشید تا با علت لرزش دنده خودرو بیشتر آشنا شوید.

مشکلاتی که موجب لرزش دنده خودرو می شود

علت لرزش دنده خودرو چیست

در ادامه مشکلاتی که موجب لرزش دنده خودرو خواهد شد را بررسی میکنیم:

1-    لرزش دنده بدلیل مشکل در دسته موتور

لرزش دنده بدلیل دسته موتور

 

 دسته موتور یکی از مهم‌ترین اجزا در حفظ تعادل خودرو بوده و وظیفه حفظ وزن خودرو را بر عهده دارد. بنابراین دور از انتظار نیست وجود مشکل یا شکستگی در دسته موتورها منجر به لرزش دنده خودرو و در حالت کلی لرزش موتور گردد. بسته به اینکه که خودرو محرک جلو باشد یا عقب، تعداد دسته موتور متفاوت بوده و شکستگی هر کدام از آن‌ها نیز علایم خود را دارد ولیکن در حالت کلی صدای تلق‌تلق به هنگام عبور از دست‌اندازها، نشان از خرابی دسته موتور دارد. سعی نمایید به صورت منظم، دسته موتورها را بررسی و بازدید نمایید تا از شکستگی آن پیشگیری گردد.

زمانی که برای یکی از این دسته ها مشکلی پیش بیایید بصورت معمول موجب لرزش موتور و سیستم های متصل به آن می شود که یکی از آن ها گیر بکس می باشد سوای مشکلاتی دیگری که برای این بخش پیش می آید این لرزش به دنده خودرو نیز منتقل می شود و به این صورت است که این مشکل موجب لرزش دنده خودرو می شود

2-    کیفیت پایین واسکازین

لرزش دنده خودرو بدلیل پایین بودن کیفیت واسکازین

 

 واسکازین همان روغن گیربکس است. کیفیت مناسب واسکازین، منجر به کارکرد روان گیربکس، کاهش سر و صدا، کاهش درجه حرارت گیربکس و ... می‌گردد. چنانچه کیفیت واسکازین پایین بوده یا مقدار آن کافی نباشد می‌تواند باعث لرزش دنده خودرو نیز گردد. بهترین راهکار پیشگیری از این امر، تعویض به موقع روغن گیربکس است که بسته به نوع روغن، گیربکس خودرو و شرایط آب و هوایی فرق دارد ولیکن در حالت کلی هم‌زمان با تعویض دیسک و صفحه کلاچ، واسکازین نیز باید تعویض گردد.

3-    خرابی پلوس

لرزش دنده خودرو بدلیل خرابی پلوس

 

 پلوس وظیفه انتقال نیروی موتور به چرخ‌ها را برعهده دارد. شکستگی یا خرابی پلوس، در سرعت‌های پایین می‌تواند موجب لرزش دنده خودرو گردد. شایان ذکر است که شکستگی فنرهای داخل پلوس، باعث لرزش دنده در سرعت‌های خاصی خواهد شد. پارگی گردگیر پلوس، سفت نبودن پیچ‌های سر پلوس و همچنین عدم استفاده صحیح از خود دنده خودرو، از دلایل خرابی پلوس است. صدای تق‌تق از چرخ‌ها بیانگر خرابی پلوس است. برای آنکه متوجه شوید کدام سمت مشکل دارد؛ فرمان را به صورت کامل به آن سمت بچرخانید؛ چنانچه صدای تق‌تق آمد یعنی پلوس آن سمت مشکل دارد.

4-لرزش دنده خودرو بدلیل کیفیت پایین ساخت و مونتاژ

کیفیت پایین ساخت و مونتاژ یکی دیگر از عواملی است که می‌تواند موجب لرزش دنده خودرو شود که این موضوع در خودروهای داخلی بیشتر دیده می‌شود. شایان ذکر است که گذر زمان نیز بر این امر تاثیرگذار است.

5- خرابی ماهک و میل ماهک

 

 ماهک، اهرمی هلالی‌شکل است که با حرکت آن، کشویی تعویض دنده هم حرکت کرده و تعویض دنده صورت می‌پذیرد. خرابی ماهک باعث لق شدن دسته دنده، لرزش آن و جا نرفتن دنده می‌گردد. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که خرابی ماهک عمدتا بصورت عدم توانایی در جا زدن دنده خود را نشان می دهد و شانس اینکه خرابی ماهک را با لرزش دنده خودرو متوجه شوید پایین می باشد.

6- اشکال در صفحه کلاچ و دیسک

لرزش دنده خودرو بدلیل خرابی دیسک و صفحه

 

 خرابی صفحه کلاچ و دیسک از دیگر عوامل است که می‌تواند منجر به لرزش دنده خودرو گردد. جهت جلوگیری از ایجاد لرزش در دنده و بروز سایر مشکلات، بازدیدهای دوره‌ای را فراموش نکرده و به موقع اقدام به تعویض آن‌ها کنید. زمان تعویض صفحه کلاچ و دیسک، بسیار وابسته به نوع رانندگی شما است. اگر ماشین را در دنده 1 قرار داده و کلاچ را رها نمایید چنانچه موتور و اتاق خودرو بلرزد نشان از آن است که زمان تعویض صفحه کلاچ و دیسک فرا رسیده است.

7-تنظیم نبودن ارتفاع خودرو

تنظیم نبودن ارتفاع خودرو نیز می‌تواند از دلایل لرزش دنده خودرو باشد که با مراجعه به مکانیکی، در اغلب موارد این مشکل به راحتی قابل برطرف نمودن است.

در این مقاله سعی گردید تا مهم‌ترین عوامل لرزش دنده خودرو بیان گردد، اگر شما نیز تجربیات مشابهی دارید با ما و در قسمت نظرات در میان بگذارید.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط Hosein Kian 97/11/21:: 11:30 عصر     |     () نظر

با توجه به جولان خودرو های چینی و افزایش خرید و فروش آن ها در بازار قصد داریم شمارا با معایب خودرو S30 که  کمتر فروشنده ای ممکن است به شما بگوید آشنا کنیم.


خودرو دانگ فنگ s30     تا حدودی کاملاً مشابه خودروی h30 کراس مدل هاچبک این خودرو می‌باشد که از سال 96 توسط شرکت ایران‌خودرو وارد بازار ایران شده است. از همان زمان ورود h30 کراس به بازار ایران موافقان و مخالفان زیادی داشت؛ عده‌ای از طراحی ناهماهنگ و نامتناسب بدنه و شاسی این خودرو ایراد می‌گرفتند و عده‌ای دیگر امکانات مناسب و گیربکس اتوماتیک را به نسبت قیمت از مزیت‌های این خودرو می‌دانستند.

 

پس از h30 کراس ، ایران‌خودرو تصمیم گرفت تا مدل سدان این خودرو را هم برای بازار ایران عرضه کند خودروی سدانی که از لحاظ طراحی خارجی و قیمت، مخالفان بیشتری نسبت به مدل هاچبکش دارد!

در ادامه به بررسی 5 دلیل برای اینکه چرا دانگ فنگ نخریم خواهیم پرداخت.

1-طراحی خارجی

5 دلیل برای اینکه چرا دانگ فنگ  S30  نخریمَ


این خودرو که تولید سال 2009 دانگ فنگ چین می‌باشد. به دلیل استفاده از موتور TU5 پژو از لحاظ فنی شباهت‌هایی با خودرو 206 دارد ولی ازنظر طراحی بسیار ساده و قدیمی می‌باشد که بعد از مدتی موجب تکراری شدن این طرح در نظر خریدار شده و موجب یکنواختی در نظر خریدار می‌شود. در نمای جلوی خودرو شاهد یک طرح بدون جذابیت و ابتدایی هستیم که به دلیل سپری با طرح معمولی و چراغ‌ها و جلوپنجره قدیمی شاهد هیچ طرح و نقشه چشم‌نوازی نیستیم! شاید دانگ فنگ تصمیم داشته تا با طرح درونی چراغ‌های جلوی این خودرو اندکی بر سستی طراحی غلبه کند که چندان موفق نبوده است!
در نمای جانبی هم وجود خطوط تیز ناهماهنگ و ابعادی ناموزون از نسبت شیشه‌ها و بدنه و رینگ‌هایی با ابعاد کوچک که همخوانی مناسبی با ابعاد بدنه ندارد موجب القای حسی بی‌اصالت از این خودرو می‌شود!
در نمای پشت نیز این خودرو با مشکلات بسیاری مواجه است و شاید بتوان گفت بدترین قسمت طراحی این خودرو در نمای پشت باشد که هیچ گونه تناسب و جذابیتی را از این خودرو نمی‌توان مشاهده کرد!
چراغ‌هایی با طراحی گوشه‌دار که با نواری کرومی به هم متصل شده‌اند که شاید یک کپی کاری ناشیانه از طرح‌های ولوو یا فولکس‌واگن باشد که به‌هیچ‌وجه نتوانسته است به زیبایی طراحی آن برندها برسد و همچنین نسبت ابعاد ارتفاع و عرض خودرو که همخوانی مناسبی با هم ندارند دید مناسبی از یک خودرو سدان به روز ارائه نمی‌دهد. و شاید بتوان گفت تصویری از خودروهای سال 2000 ژاپنی ارائه می‌دهد.

حتی ایرادهای مونتاژی همچون نصب نوارهای دور درب به چشم می‌خورد که موجب ورود آب به داخل خودرو در هنگام شستشو و بارندگی می‌شود!

 

 

2-طراحی داخلی

5 دلیل برای اینکه چرا دانگ فنگ  S30  نخریمَ


نمای داخلی این خودرو نسبت به نمای خارجی آن مقبول‌تر به نظر می‌رسد ولی وجود نکاتی مانند متریال باکیفیت پایین و کلیدهای تنظیم روی فرمان از کیفیت پایینی برخوردار هستند و همچنین محل قرارگیری مانیتور این خودرو که در ارتفاع پایینی قرار دارد در استفاده‌هایی همچون سیستم مکان‌یابی چون در مسیر دید راننده نیست موجب ایجاد زحمت در استفاده خواهد شد. همچنین این مانیتور از ابعاد کوچکی نیز برخوردار است! روکش پارچه‌ای صندلی‌ها و کیفیت پایین مواد استفاده شده در داخل کابین و جنس نامناسب داشبورد از نقاط ضعف این خودرو در این بازه قیمتی می‌باشد.

از لحاظ ارگونومی نیز در این بازه قیمتی طرح این خودرو ضعیف به نظر می‌رسد و در مسیرهای طولانی موجب رنجش سرنشینان با قد بلند خواهد بود.

 

3-پیشرانه

پیشرانه دانگ فنگ S30

این خودرو با سه پیشرانه مختلف عرضه می‌شود که پیشرانه قابل عرضه در ایران موتور تی یو فایو پژو با حجم 1600 سی‌سی خواهد بود هرچند شاید در دید کلی کیفیت پیشرانه و طریقه مونتاژ با پیشرانه‌های مونتاژی پژو تفاوت چشمگیری داشته باشد و خوش‌سلیقگی و چیدمان باکیفیت را در زیر کاپوت این خودرو چینی شاهد نباشیم.
و هم‌چنین به دلیل گیربکس‌های مورداستفاده در این خودرو که یک گیربکس اتوماتیک 4 سرعتِ و یک گیربکس دستی 5 سرعتِ است نمی‌توان قدرت و شتاب خوبی را از این خودرو انتظار داشت، ماکزیمم سرعت این خودرو چینی با موتور 1600 سی‌سی در حدود 187 کیلومتر بر ساعت است. این خودرو به دلیل وزن بالا شتاب اولیه و کشش خودرو 206 با موتور TU5 را نخواهد داشت.

در نگاه اول شاید شنیدن نام aisin بر روی گیربکس این خودرو حس اطمینان از کیفیت را برای خریدار ایجاد کند ولی زمان ساخت این گیربکس 4 سرعتِ، مربوط به سال 2004 می‌باشد و با تکنولوژی 15 سال پیش‌ساخته شده است که نمی‌توان این موضوع را برگه برنده و مزیت بزرگی برای این خودرو دانست بخصوص وقتی لگد زدن های گیربکس موقع تعویض دنده یا هزینه تعمیرات آنرا ببینید متوجه این عیب بزرگ دانگ فنگ می شوید.

4-ایمنی

دانگ فنگ S30


این خودرو از لحاظ ایمنی با دو و چهار کیسه هوا و سیستم‌های ABS و EBD عرضه می‌شود ولی توجه به در دسترس نبودن تأییدیه ایمنی این خودرو از مراکز معتبر نمی‌توان نظر قاطعی در رابطه با ایمنی این خودرو داد و معیار مشخصی برای میزان مقاومت این خودرو در تصادفات از روبه رو و بغل مشخص کرد، در واقع تست‌های ایمنی این خودرو متناسب با قوانین ساده سازمان تصادفات چین(ncap-c ) تولید و به فروش می‌رسد و در بازارهای سخت‌گیرانه از لحاظ ایمنی نمی‌تواند حضور پیدا کند.

5-قیمت

دانگ فنگ S30  با قیمت بسیار بالا در هنگام عرضه توسط ایران‌خودرو به فروش می‌رسد که با این قیمت نمی‌توان بازار دست‌دوم مناسبی را برای این خودرو متصور شد. همچنین مشابهت مدل سدان این خودرو با مدل هاچ بک آن و این تفاوت قیمتی یکی دیگر از نقاط منفی این خودرو می‌باشد که شاید حتی بتوان گفت مدل هاچ بک به نسبت طراحی متناسب‌تری از مدل سدان داشته باشد.

از طرفی به‌احتمال‌زیاد قطعات یدکی این خودرو نیز همچون برادر هاچ بک خود باقیمت‌های بسیار بالایی در بازار به فروش می‌رسد که به‌اندازه یک خودرو ژاپنی یا کره‌ای برای مالک آن هزینه نگهداری در پی خواهد داشت قیمت 141 میلیون تومانی این خودرو در مقابل h30 کراس که مدل هاچ بک این خودرو با امکاناتی تقریباً مشابه می‌باشد، بسیار تعجب‌برانگیز است!

حتی دلال‌ها قیمت این خودرو را در بازار تا 147 میلیون تومان هم بالا بردند که البته خریدی با این قیمت در بازار ثبت‌نشده است!


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط Hosein Kian 97/11/15:: 8:39 عصر     |     () نظر