سفارش تبلیغ
صبا ویژن
[ و او را از توحید و عدل پرسیدند ، فرمود : ] توحید آن است که او را به وهم در نیارى و عدل آنست که او را بدانچه درخور نیست متّهم ندارى . [نهج البلاغه]
عاشقانه ها
درباره



عاشقانه ها


Hosein Kian

چینی‌ها جوری به کشور ما نفوذ کردند و بازار ما را در اختیار گرفتند که برای یکدیگر رقیب می‌تراشند. مثلا در برخی کلاس‌ها 5 رقیب چینی وجود دارند و 2 رقیب ایرانی هم برای خالی نبودن عریضه حاضر هستند. شاید باورتان نشود اما این چشم‌تنگ‌ها کار را به جایی رسانده‌اند که در برخی مواقع رقبای آن‌ها خودروهای بسیار باکیفیت‌تر کره‌ای هستند و حالا که واردات به طور کلی تعطیل شده است  و رقبای کره‌ای رخت سفر بسته‌اند، چینی‌ها بازار خالی از رقابت را درنوردیده‌اند و به تنهایی یکه‌تازی می‌کنند. شاید تصور این موضوع که در زمینه‌ی خودرو چینی‌ها با یکدیگر رقیب شوند، تا همین چند سال پیش هم برای ما قابل هضم نبود. اما حقیقت این است که این اتفاق افتاده. در سال‌ها نه چندان دور هم پیش آمده بود که خودروسازان یک کشور در کلاس‌های مختلف با هم رقابت داشته باشند. مثلا ابرقدرت‌های آلمانی را در نظر بگیرید که همیشه در کلاس‌های مختلف بنز، بی ام و و پورشه و حتی در برخی موارد آئودی، با یکدیگر برای تصاحب بخشی از بازار در جدال بودند. کیا و هیوندایی که خودروهایشان در کوچه و خیابان‌ها کم هم دیده نمی‌شد همیشه رقابت جذابی داشتند و البته رقابت بین غول‌های ژاپنی را فراموش نکنیم. رقابت‌هایی که از آن‌ها سخن گفتیم همچنان در سطح جهانی دیده می‌شود و فقط در کشور رو به پیشرفت ما! چینی‌ها در حال رقابت هستند. به هرحال این مقاله در باب مقایسه برلیانس H330  با H30 کراس است.

مقایسه برلیانس H330 و H30 کراس

H30 کراس محصول شرکت دانگ فنگ چین است که جزو 4 خودروساز برتر این کشور به حساب می‌آید. شریک تجاری دانگ فنگ در ایران، ایران‌خودوری کبیر است که در راستای پیشرفت و توسعه‌ی روزافزون، در حال افزایش لحظه‌ای شرکای چینی خود است. به گونه‌ای که پیش‌بینی می‌شود به زودی تعداد این شرکا از تعداد محصولات خود کمپانی بیشتر شود.

برلیانس H330 هم همان‌طور که از نامش پیداست متعلق به کارخانه‌ی برلیانس است. برلیانس که به خاطر همکاری با بی ام و آلمان و شراکت با این هیولای خودروسازی در چین مشهور است در 2 سال گذشته اقدام به فروش محصولاتش در ایران کرده و برای سهولت کار با سایپا، دیگر کبیر خودروسازی ایران قرارداد همکاری امضا کرده است. البته شاید بهتر است بگوییم که سایپا با آن‌ها قرارداد امضا کرده و بخشی از کار را هم به زیرشاخه‌ی بسیار خفنش، یعنی پارس‌خودرو واگذار کرده است.

برلیانس H330  و H30 کراس ، این دو چینی با چه موتوری حرکت می‌کنند؟

مقایسه برلیانس H330 و H30 کراس

برلیانس H330 در ایران با پیشرانه‌ای به حجم 1.5 لیتر تولید می‌شد و پس از آن که متوجه شدند ماشین خیلی خسته و بی‌جون است، در حرکتی انقلابی تصمیم به استفاده‌ از موتوری 1.6 لیتری گرفتند که همان‌طور که حدس می‌زنید، تقریبا هیچ تفاوتی حاصل نشد. این موتور توانایی تولید 103 اسب بخار در دور موتور 5800 دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور 138 نیوتون‌متر در دور موتور 3800 دور بر دقیقه را دارد. در نهایت این اعداد می‌توانند این خودرو را به حداکثر سرعت 170 کیلومتر بر ساعت برسانند. شتاب اولیه‌ی 0 تا 100 هم توسط برلیانس اعلام نشده است. معمولا وقتی عدد به دست‌آمده خیلی خجالت‌آور است، توسط کمپانی سازنده اعلام نمی‌شود

 

اما رقیب برلیانس در این مقاله، یعنی H30 کراس از موتوری نام آشنا برای ما ایرانی‌ها بهره می‌برد. TU5، آچار فرانسه‌ی ایران‌خودرو. احتمالا در اتاق فکر ایران‌خودور دور هم می‌نشینند و می‌گویند خوب n تعداد TU5 داریم، یه اتاق براش طراحی کنیم. اما از شوخی و نیش و کنایه که بگذریم باید بگوییم که انصافا این موتور از کیفیت خوبی برخوردار است. این موتور افسانه‌ای معروف 1.6 لیتر گنجایش دارد و می‌تواند 105 اسب‌بخار در 3750 دور بر دقیقه و همچنین حداکثر گشتاوری معادل 142 نیوتون‌متر در 4000 دور بر دقیقه تولید کند. حداکثر سرعت H30 کراس با این موتور 183 کیلومتر بر ساعت و شتاب 0 تا 100 آن هم توسط ایران‌خودرو 12.5 ثانیه اعلام شده است. حداقل اعلام شده.

برلیانس H330 و H30 کراس ، چینی‌ها با گذر زمان خوشگلتر می‌شوند

مقایسه برلیانس H330 و H30 کراس

احتمالا اولین خودروهای چینی موجود در بازار را به یاد دارید که کپی کاملی از خودروهای برندهای معتبر جهانی بودند. البته اینکه میگوییم کپی کامل به این معنا نیست که در کپی کردن موفق بودند، بلکه در بیش از 90 درصد موارد زشت‌ترین حالت از یک خودرو را با تقلیدهای افتضاحشان به وجود می‌آوردند. پس از آن تصمیم گرفتند تا طراحی خودروهایشان را منحصر به فرد کنند و این آغاز فاجعه‌ای ترسناک بود. خودروهایی که به طرز وحشتناکی زشت بوند. خوشبختانه چینی‌ها بر خلاف شرکای ایرانی این‌روزهای خود صدای اعتراضات را می‌شنوند و تصمیم به ایجاد تغییرات می‌گیرند. البته تغییرات در حد نیاز، نه بیشتر. به همین جهت چندسالی است که برای طراحی خودروهای خود از طراحان اروپایی و به خصوص ایتالیایی استفاده می‌کنند و نتیجه‌ی کار را هم می‌توانید در ظاهر قابل قبول و بعضا زیبای خودروهای چینی امروزی ببینید.

در مورد برلیانس H330 باید بگوییم که یکی از دلایل روی خوش بازار به این خودرو، ظاهر زیبا و متقارن آن چه در ظاهر بیرونی و چه در طراحی داخل اتاق آن است. در ظاهر این خودرو به راحتی می‌توانید ردپای شریک ابرقدرت این خودروساز را ببینید و بدون شک باید گفت که همکاری  با بی ام و به نفع این خودروساز بوده است.

دانگ فنگ هم برای طراحی H30 کراس کم نگذاشته است و شاید به زیبایی رقیب خود نباشد، اما به هیچ وجه نمی‌توان گفت که زیبا نیست. H30 کراس از طراحی مناسبی هم در ظاهر و هم در اتاق که کاملا با کاربرد آن تناسب دارد برخوردار است. اما باز هم با اندکی اختلاف برلیانس H330 در این بخش کمی بهتر عمل کرده است.

جعبه‌دنده، مصرف سوخت، امنیت

مقایسه برلیانس H330 و H30 کراس

H30 کراس تنها به صورت اتوماتیک به بازار عرضه می‌شود که گیربکسی با 4 دنده بر روی آن نصب شده است. برلیانس H330 اما هم مدل دستی دارد و هم مدل اتوماتیک. گیربکس دستی آن مطابق دیگر خودروهایی که در این کلاس وجود دارند 5 دنده و گیربکس اتوماتیک آن هم مانند H30 کراس 4 دنده است.

هر دو خودرو از مصرف سوخت معقولی برخوردار هستند و مخصوصا با توجه به اینکه بحث سهمیه‌بندی بنزین داغ‌تر از همیشه دنبال می‌شود این مسئله به تنهایی امتیاز بزرگی محسوب می‌شود. برلیانس H330 در حالت ترکیبی مصرفی معادل 6.7 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر دارد و H30 کراس هم تنهای 7 لیتر در هر 100 کیلومتر مصرف دارد.

در مورد امنیت هر دو خودرو هندوانه‌ای سربسته هستند، چون در هیچ آزمون امنیتی‌ای شرکت نکرده‌اند. اما در آمار ارائه شده H30 کراس بهتر از برلیانس عمل کرده است. تعداد بیشتر کیسه‌ی هوا و سیستم ترمز پیشرفته‌تر باعث برتری H30 کراس حداقل در آمار شده است.

مقایسه فنی برلیانس H330  و H30 کراس

 

H30 کراس

برلیانس H330

حجم موتور

1600CC

1498CC

قدرت موتور

105 اسب بخار در 5750دور

103 اسب بخار در 5800 دور

تعداد سیلندر/سوپاپ

4/16

4 سیلندر 16 سوپاپ

جعبه دنده

4 سرعته اتومات

4 دنده اتومات

شتاب صفر تا صد(ثانیه)

12.5

-

ماکزیمم سرعت KM/H

183

170

مصرف سوخت ترکیبی (لیتر)

7

6.7

حجم باک

51 لیتر

55

تجهیزات ایمنی و امنیتی

سیستم ترمز ضد قفل با سیستم توزیع الکترونیکی نیرو ABS و EBD- کیسه هوا راننده , سرنشین جلو و جانبی-

ترمزهای جلو و عقب دیسکی (در مدل دستی ترمز عقب کاسه ای است) – ABS – EBDکیسه هوای سرنشینان- جلو

امکانات رفاهی

کلید های کنترلی سیستم صوتی و بلوتوث هندزفری - صفحه نمایشی لمسی (6.5 اینچی) با قابلیت پخش فایل های تصویری و سیستم رهیاب-فرمان هیدرولیک - سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک - چراغ های عقب LED دار و چراغ های جلو ال ای دی کریستالی - آیینه های جانبی راهنمادار و دارای سیستم گرمایشی - شیشه بالابر های جلو و عقب برقی - روکش چرمی غربیلک فرمان،دکوراتیو طرح متال ،استفاده از قطعات کرومی در بدنه،آیینه های جانبی و سپرهای هم رنگ بدنه - سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) ، قفل میکرو سوییچی درب ها ،سنسور پارک،چراغ مه شکن جلو و عقب و دوربین دید عقب،ایزوفیکس - رینگ اسپرت آلومینیومی 16 اینچ و لاستیک 205 - راننده با قابلیت تنظیم دستی در 6 جهت، صند لی های عقب تاشو - جا عینک، اسپویلر ، قطعات تزیینی دور بدنه ،کامپیوتر سفری، 4 عدد بلندگو + 2 عدد تیوتر،چراغ مطالعه جلو و عقب ، سان روف برقی

قابلیت پخش MP3 – ورودی USB – 4 عدد بلندگو در مدل دستی و 6 عدد بلندگو در مدل اتوماتیک-رینگ 15 اینچی آلومینیومی – شیشه های بالابر برقی – تنظیم ارتفاع نور چراغ جلو – باز شدن خودکار قفل دربها هنگام تصادف

مدل اتوماتیک به علاوه امکانات بالا: سیستم تهویه مطبوع خودکار – سانروف – سنسور دنده عقب – بسته شدن پنجره ها با ریموت – قابلیت تنظیم صندلی راننده در 8 جهت – آینه های جانبی برقی – چراغ مه شکن جلو – سیستم ورود بدون کلید و دکمه استارت – روکش چرمی غربیلک فرمان و دکمه تنظیم صدا

کدام راحت‌تر خرید و فروش می‌شود؟

مقایسه برلیانس H330 و H30 کراس

برلیانس در ابتدای عرضه به عنوان 206 جدید شناخته ‌می‌شد، چون می‌گفتند دلالان به راحتی آن را خرید و فروش می‌کنند. البته باید گفت که آن‌گونه که در ابتدا به قضیه آب و تاب می‌دادند هم نبود، اما خوب برلیانس از چینی‌هایی است که راحت‌تر از بقیه هم‌وطنان خود خرید و فروش می‌شود.

H30 کراس اما در این زمینه خیلی خوب عمل نکرده است و از ماشین‌های سخت‌معامله محسوب می‌شود.

نکته‌ای که در مورد این دو خودرو به صورت مشترک وجود دارد، افت قیمت شدید آن صرفا به دلیل چینی بودنشان است.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط Hosein Kian 97/10/27:: 5:35 عصر     |     () نظر

مفایسه تندر 90 و برلیانس H230  مقاله ای می باشد که در آن از تلاش چینی ها برای کسب بازار ایران روایت می کنیم و همچنین این دو خودرو را از نگاه های متفاوت با یکدیگر مقایسه میکنیم

مقاله‌ی پیش ‌رو درباره‌ی مقایسه‌ی دو خودروی سدان است که یکی از آن‌ها مدت زیادی است که توانسته بازار را قبضه کند و دیگری به همراه خانواده‌ی تازه‌وارد خود در حال نفوذ به پارکینگ خانه‌ی ایرانی‌ها است. تندر 90 سال‌ها است که جزو محبوب‌ترین خودروهای داخلی محسوب ‌می‌شود و این محبوبیت را به کمک کیفیت مطلوب خود درزمینه‌ی فنی به دست آورده است. در مورد برلیانس هم باید گفت که در ادامه‌ی به قهقرا رفتن صنعت خودروسازی کشور، چند سالی است که خودروهای چینی راه خود را به بازار ایران پیداکرده‌اند. خودروهای ساخت این کشور ابتدا باکیفیت بسیار پایین و البته قیمتی بسیار کم‌تر از رقبای احتمالی خود وارد بازار شدند. آزمون‌وخطا کردند و نسبت به گذشته‌ی خود پیشرفت کردند. حالا باگذشت زمانی اندک، برخی از خودروهای چینی باقیمت‌های بسیار بالا و البته باکیفیتی بالاتر از رقبای داخلی در معابر ایران ویراژ می‌دهند. از انصاف که نگذریم کمپانی برلیانس ‌نسبت به دیگر خودروسازهای چینی از کیفیت و اعتبار بیشتری برخوردار است. به‌هرحال این مقاله راجع به مقایسه تندر 90 و برلیانس H230  و محاسن و معایب این دو خودرو است.

باید این را بگوییم که محبوبیت تندر 90، در سرزمین عجایب یعنی ایران باعث به وجود آمدن دردسرهایی شد. تندر 90 که قرار بود جایگزین پیکان در خیابان‌ها و جاده‌های ایران شود، در ابتدای عرضه‌ی خود بنا به مدل، از 10 تا 16 میلیون تومان قیمت داشت. هم‌زمان این خودرو توانست باکیفیت بالای خود نظر مثبت بازار را به خود جلب کند. این افزایش تقاضا طبق معمول رسوم عجیب‌وغریب در ایران با افزایش قیمت همراه شد. پس از افزایش قیمت ارز و به دنبال آن‌همه‌چیز ازجمله خودرو، در لیست قیمت‌های جدید تندر 90 از همه‌ی رقبای داخلی خود گران‌تر شد و به 40 میلیون تومان رسید. جانشین پیکان با فخرفروشی بر نوک قله ایستاد، دست‌نیافتنی‌تر از همیشه شد. بماند که در زمان نگارش این مقاله قیمت تندر 79 میلیون تومان ناقابل است. بله حقیقتی باورنکردنی است.

نگاه کلی به هر دو خودرو

مقایسه تندر 90 و برلیانس H230

گرچه هنگامی‌که برلیانس H230 طراحی شد، 13 سال از طرح اولیه‌ی تندر 90 می‌گذشت؛ اما این 2 خودرو نکات مشترک زیادی دارند.

مثلاً هر دو خودرو از دید عقب خوبی برخوردار نیستند و به‌خصوص برای رانندگان مبتدی دنده‌عقب رفتن با این خودروها مشکل است. کیفیت مواد اولیه استفاده‌شده در داشبورد و داخل اتاق هم تندر 90 و هم برلیانس H230 در پایین‌ترین حد ممکن قرار دارد و از نامرغوب‌ترین پلاستیک ممکن برای این امر استفاده‌شده است.

هر دو خودرو برای قشر متوسط رو به ضعیف جامعه ساخته‌شده‌اند. البته در ایران برای قشر متوسط رو به ضعیفی که می‌توانند ماشین بخرند، وگرنه باقیمت‌هایی که این 2 خودرو دارند، برای قشر متوسط رو به ضعیف جامعه دست‌نیافتنی هستند.

صندوق‌عقب جادار از ویژگی‌های مثبت این دو خودرو است و هر دو خودرو به‌راحتی نیاز‌های خانواده‌ای 4 و حتی 5 نفرِ را تأمین می‌کنند.

در ضمن هر دو خودرو هم به‌صورت دنده‌ای و هم به‌صورت اتوماتیک به بازار عرضه می‌شوند.

 

مقایسه تندر 90 و برلیانس H230

نقطه قوتی که تندر 90 می‌تواند در صورت وجود هر عیب دیگری بازهم به آن بنازد بدون شک مربوط به موتور و پیشرانه‌اش است. موتوری با حجم 1598 cc و دارای 16 سوپاپ. حداکثر توان خروجی این موتور 105 اسب بخار در 5750 دور بر دقیقه و حداکثر گشتاور خروجی آن 140 نیوتون ‌متر در 3750 دور بر دقیقه است. شتابی که این موتور به تندر 90 می‌دهد 11.7 ثانیه زمان می‌برد تا خودرو از حالت سکون به‌سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. حداکثر سرعت تندر 90‌ هم 175 کیلومتر بر ساعت است.

موتور قرارگرفته بر روی برلیانس H230 حجمی معادل 1500 cc دارد و درست مانند موتور تندر 4 سیلندر و 16 سوپاپ است. توان خروجی و گشتاور این موتور هم مانند حجم آن کم‌تر از موتور تندر 90 هستند. 103 اسب بخار و 138 نیوتون متر، حداکثر توان خروجی و حداکثر گشتاوری هستند که به ترتیب در دور موتورهای 5800 و 3800 دور بر دقیقه حاصل می‌شوند.

در نسخه‌ی دنده‌ای گیربکس هر دو خودرو دارای 5 دنده جلو و 1 دنده‌عقب است؛ اما در نسخه‌ی اتومات تندر 90 دنده‌‌های جلو به 4 کاهش پیدا می‌کند و دربرلیانس H230 برخلاف تندر دنده‌های جلو به 6 افزایش پیدا می‌کند.

در مقایسه تندر 90 اتوماتیک و برلیانس H230 اتوماتیک قطعاً تندر برتری دارد. گیربکس استفاده‌شده در نسخه‌‌ی اتومات برلیانس در دسته‌ی گیربکس‌ها AMTقرار می‌گیرد. این نوع گیربکس‌ها درواقع همان گیربکس‌های دستی هستند با این تفاوت که کلاچ از زیر پای راننده حذف‌شده است و عملیات کلاچ‌ گیری و تعویض دنده توسط ربات انجام می‌شود. این نوع گیربکس‌ها کیفیت مطلوبی ندارند و برای ساخت خودروهای اتوماتیک ارزان‌قیمتی مانند برلیانس H230 از آن‌ها استفاده می‌شود. ناهماهنگی این گیربکس با پیشرانه‌ی قرارگرفته بر روی خودرو و زمان‌بندی نامناسب تعویض دنده باعث شده تا در این زمینه برلیانسهیچ حرفی در مقابل تندر 90 نداشته باشد.

تندر 90 در قسمت طراحی به همه می‌بازد، حتی پیکان

مقایسه تندر 90 و برلیانس H230

تندر ماشین بسیار خوبی است که طراحی بسیار افتضاحی دارد. گرچه این طراحی مربوط به سال 1999 میلادی است و برخی هم می‌گویند با توجه به اقتصادی بودن تندر 90 این طراحی چیز عجیبی نیست؛ اما به‌هرحال زشتی ظاهر تندر چیزی نیست که به‌راحتی بتوان از آن گذشت.

طراحی داخلی آن حتی در بد بودن از طراحی خارجی آن‌هم پیشی گرفته است و یکی از بی‌روح‌ترین خودروهای چند سال اخیر دنیا را تحویل بازار داده است.

همان‌طور که گفتیم مواد اولیه‌ی استفاده‌شده در ساخت هر دو خودرو از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند؛ اما حداقل ‌برلیانس H230 ظاهر داخلی و خارجی زیباتری نسبت به رقیب خود دارد.

طراحی برلیانس H230 توسط شرکت ایتال دیزاین انجام‌شده که البته از آن‌ها هم انتظار بیشتری می‌رفت. شاید ذکر این مسئله که این خودرو اقتصادی است برای چشم‌پوشی از برخی از نواقص ظاهری برلیانس H230 قانع‌کننده باشد ولی برای تندر 90 نه. هیچ خودرویی حتی اگر قرار است به‌صورت رایگان میان مردم پخش شود نباید به این شکل باشد.

البته ناگفته نماند که ازنظر جادار بودن و ارتفاع بلند سقف تندر 90 عملکرد بهتری از رقیب داشته است.

مقایسه‌ای بین دو رقیب محکم و ایمن

مقایسه تندر 90 و برلیانس H230

 

از دیگر وجوه مشترک این دو خودرو، ایمنی بالای هردوی آن‌ها است. هر دو خودرو از سیستم ترمز خوب و مطمئنی بهره‌ می‌برند و دارای 2 کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو هستند.

از دیگر ویژگی‌های این دو رقیب که آن‌ها را نسبت به دیگر خودروهای هم‌سطح خود در بازار متمایز کرده است کسب ستاره‌ی ایمنی در تست NCAP است.

برلیانس H230 توانسته 5 ستاره از NCAP چین کسب کند و تندر 90 هم 3 ستاره از NCAP اروپا دریافت کرده. با توجه به این‌که یکی از آزمون‌ها در چین و دیگری در اروپا برگزارشده است، می‌توان گفت که این 2 ستاره تفاوت، همان تفاوت سخت‌گیری‌ها و البته کیفیت بین چین و اروپا است. به‌بیان‌دیگر دو خودرو در 1 سطح از ایمنی قرار دارند.

مقایسه فنی تندر 90 و برلیانس H230

 

تندر 90

برلیانس H230

حجم موتور

1598CC

1500CC

قدرت موتور

105 اسب بخار در 5750 دور

103 اسب بخار در 5800 دور

تعداد سیلندر/سوپاپ

4 سیلندر 16 سوپاپ

4 سیلندر 16 سوپاپ

جعبه دنده

4 دنده خودکار

6 دنده AMT

شتاب صفر تا صد(ثانیه)

11.7

-

ماکزیمم سرعت KM/H

175

180

مصرف سوخت ترکیبی لیتر

8.3

6.2

حجم باک

50

42

تجهیزات ایمنی و امنیتی

سیستم ترمز ضد قفل (ABS و EBD)، ترمز جلو دیسکی، ترمز عقب کاسه‌ای-کیسه هوای راننده و سرنشین جلو

ترمز جلو دیسکی – ترمز عقب کاسه ای – ABS – EBD-


کیسه هوای سرنشینان جلو

 

امکانات رفاهی

رادیو، قابلیت پخش CD و MP3 - بلندگوی تاقچه عقب - بلندگوی درب‌های جلو-فرمان هیدرولیک - سیستم تهویه مطبوع دستی - چراغ مه شکن جلو و عقب - چراغ داخل صندوق عقب - چراغ سوم ترمز روی طاقچه عقب - چراغ نقشه خوان جلو - چراغ داخل داشبورد - تنظیم ارتفاع چراغ‌های جلو از داخل - آیینه‌های جانبی برقی با گرمکن - شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب - گرمکن شیشه عقب - تریم خاکستری - سپرهای همرنگ بدنه - زه‌های جانبی مشکی - تزیین کروم روی جلو پنجره - قاب کرومی پشت آمپر - ایموبیلایزر - قفل مرکزی با ریموت رادیویی - کمربندهای ایمنی جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع - بوق هشدار روشن ماندن چراغ های جلو - رینگ 15 اینچی آلومینیومی - صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع و گودی کمر - پشت سری جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع - پشت سری صندلی عقب با قابلیت تنظیم ارتفاع - محافظ فیش و رابط‌های بلندگو جلو و عقب - جای نقشه برای صندلی جلو - نمایشگر اطلاعات سفر (اطلاعات مسافت و مصرف سوخت) - بوق 2 شیپوره - پارکابی رنو - آفتاب‌گیر سمت مسافر با آینه - کفپوش موکتی - جای لیوان صندلی جلو

مانیتور با قابلیت پخش -MP3رینگ 15 اینچی – سانروف – سنسور دنده عقب

 مقایسه تندر 90 و برلیانس H230

پادشاه بازار و تازه‌واردی که می‌خواهد سهم خود را داشته باشد

در طول متن هم چند بار اشاره کردیم که تندر 90 یکی از پرفروش‌ترین و خوش‌معامله ترین خودروهای بازار ایران است. به‌قدری که باقیمتی پایین‌تر از دیگر رقبا وارد بازار شد و پس از اثبات خود، باقیمتی بالاتر از رقبا همچنان پرفروش ماند.

اما نباید H230 و خانواده‌اش را دست‌کم بگیریم. چینی‌ها در مدت‌زمانی کوتاه با خودروهای خود ایران را فتح کردند و قصد ندارند به این سادگی پا پس بکشند. در عملیات فتح بازار ایران قطعاً برلیانس‌ها از ژنرال‌های رده‌ی بالای چینی محسوب ‌می‌شوند.



کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط Hosein Kian 97/10/17:: 10:3 عصر     |     () نظر

بنزین به‌عنوان خوراک خودرو شناخته می‌شود و نیرویی که نیاز است تا سیلندرها حرکت کنند و موتور خودرو به کار بیفتد را فراهم می‌کند. برخی از مردم به‌قدری به سیر بودن شکم یا شاید بهتر است بگوییم پر بودن باک خودروی‌شان حساس هستند که حتی اگر آمپر بنزین، پر بودن 3/2 از باک را نشان دهد سریعاً خود را به نزدیک‌ترین پمپ‌بنزین می‌رسانند و باک را لب‌به‌لب از بنزین پر می‌کنند. این مقاله مخصوص دسته‌ای دیگر از مردم است. دسته‌ای که حوصله‌ی ایستادن در صف‌های بعضاً طولانی غذاخوری‌های خودروها یا همان پمپ‌بنزین‌ها را ندارند. افرادی که حتی ترجیح می‌دهند پس از روشن شدن چراغ بنزین هم تا آخرین سانتی‌متر ممکن به حرکت ادامه دهند و پس‌ازآن خود را به پمپ‌بنزین برسانند. این مقاله در مورد رانندگی با چراغ روشن بنزین و آسیب‌های احتمالی مربوط به‌ آن است.

چراغ بنزین خودرو

 

هنگام روشن شدن چراغ بنزین اولین نگرانی‌ و استرسی که برای هرکس به وجود می‌آید در مورد خاموش شدن خودرو به خاطر خالی شدن از سوخت است. نگرانی‌های مهم‌تری وجود دارند که باید فکر شمارا مشغول کنند. خودرویی که چراغ بنزینش روشن شده باشد، بیشتر از مقداری که اکثر مردم تصور می‌کنند می‌تواند به حرکت در مسیر ادامه دهد. مسئله‌ی اصلی در مشکلات دیگری است که چراغ روشن بنزین و یا به عبارتی کم بودن میزان بنزین در باک خودرو به وجود می‌آورد.

با چراغ روشن بنزین چند کیلومتر می‌توان رانندگی کرد؟

چراغ بنزین خودرو

همان‌طور که گفتیم با چراغ روشن بنزین بیشتر از آن چیزی که عموم مردم تصور می‌کنند می‌توان رانندگی کرد که البته بهتر است این کار را نکنیم. به دلیل آسیب‌هایی که این کار به خودروی شما وارد می‌کند و در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم، توصیه می‌کنیم که از انجام این کار خودداری کنید.

اما به‌هرحال ممکن است در شرایطی مجبور به رانندگی با چراغ روشن بنزین شوید. معمولاً هنگامی‌که چراغ بنزین روشن می‌شود، با استناد به استانداردها و آمارهای جهانی موجود که با بررسی بیش از 40 خودرو به‌دست‌آمده، مقدار سوخت باقی‌مانده در باک، نزدیک به 9.8 لیتر (در برخی استاندارد ها 10 تا 15 درصد حجم باک ذکر شده) خواهد بود. این عدد کلی را که با مصرف سوخت هر خودرویی حساب کنیم، میزان مسافتی که آن خودرو می‌تواند با چراغ بنزین روشنبپیماید به دست می‌آوریم.

در ادامه بررسی می‌کنیم که برخی از خودروها چند کیلومتر می‌توانند با چراغ روشن بنزین حرکت کنند.

 

مسافتی که خودروهای رایج بازار با چراغ بنزین روشن می‌توانند طی کنند!

 

چراغ بنزین خودرو

با مقایسه‌ای کلی بین خودروهایی که در بازار کشورمان رایج‌تر هستند، میانگینی به‌دست‌آمده که بر میانگین بودن آن تأکید می‌کنیم. هرکدام از این اعداد مانند میزان مصرف بنزین هر خودرو و مسافتی که می‌تواند با چراغ روشن بنزین بپیماید، با توجه به شرایط جاده، سلامت ماشین، نحوه‌ی رانندگی راننده و ... می‌تواند تغییر کند.

مصرف بنزین خودروهای رایج بازار ایران، مانند پراید و پژو 206 و ساندرو و توسان و اپتیما و ویتارا و ... حداقل 6.5 لیتر در هر 100 کیلومتر مربوط به پراید و حداکثر 13.1 لیتر در هر 100 کیلومتر مربوط به سورنتو است.

حال با توجه به مصرف سوخت هر خودرو، مسافتی که می‌تواند با چراغ روشن بنزین طی کند، به دست می‌آید.

 

جدول ارائه مسافت طی شده

قبلاً گفتیم و به دلیل اهمیت زیاد بازهم می‌گوییم که اعداد ذکرشده به‌طورکلی هستند و با توجه به شرایط جاده و طرز رانندگی و البته شرایط ترافیک و سلامت خودرو متغیر هستند.

معمولاً در خودروهای روز دنیا هنگامی‌که چراغ بنزین روشن می‌شود، مقدار مسافتی که می‌توانید قبل از خالی شدن کامل باک از بنزین طی کنید به شما نشان داده می‌شود. خوب است بدانید این اعداد زیاد قابل‌اعتماد نیستند. مثلاً به شما نشان داده می‌شود که 50 کیلومتر دیگر می‌توانید با چراغ روشن بنزین به حرکت ادامه دهید. در کمال تعجب پس از 10 کیلومتر می‌بینید که عدد نشان داده‌شده از 50 به 10 رسیده است. اشتباه عملکرد این سنسورها می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. ازجمله‌ی این دلایل این است که اگر شما بیشتر زمان خود را در بزرگراه‌ها بدون ترافیک رانندگی کرده‌اید و حالا در ترافیک مانده‌اید، سنسور مربوطه مصرف بنزین شمارا هنگام رانندگی در بزرگراه در نظر می‌گیرد و نه گیرکرده در ترافیک.

حالا که اشاره کردیم خودروها بیشتر از مقداری که فکر می‌کردید می‌توانند با چراغ بنزین روشن حرکت کنند، این را هم اضافه کنیم که به‌هیچ‌وجه بنزین زدن را برای آخرین کیلومتر نگذارید. چراغ روشن بنزین مشکلات اساسی‌تری به بار می‌آورید که در ادامه‌ی مقاله به آن می‌پردازیم؛ و البته این نکته را هم در نظر بگیرید که پمپ‌بنزینی که برای سوخت‌گیری در آخرین کیلومتر روی آن حساب کرده‌اید به هر دلیل بسته باشد. مطمئناً نمی‌خواهید به علت تمام شدن بنزین و خاموش شدن ماشینتان در کنار جاده بمانید. مخصوصاً در جاده‌های خلوت داغ و بیابانی و یا سرد و کوهستانی.

آسیب‌های ناشی از رانندگی با چراغ روشن بنزین

پمپ بنزین خودرو

هر خودرویی داشته باشید چه موتور در جلو باشد و باک در عقب و یا برعکس، فاصله‌ای کم یا زیاد بین باک و موتور وجود دارد. وظیفه‌ی رساندن سوخت از باک به سیلندرها برای به حرکت انداختن موتور بر عهده‌ی وسیله‌ای به نام پمپ‌بنزین است. هنگامی‌که چراغ بنزین روشن می‌شود و بنزین به مقدار کمی در باک وجود دارد مشکلاتی به وجود می‌آید.

اولین مشکل مربوط به کیفیت بنزین پمپاژ شده است. در انتهای پمپ رسوبات، آشغال و کثیفی وجود دارد و وقتی بنزین کافی در باک موجود نباشد پمپ مجبور است این بنزین ته‌مانده را به همراه تمام کثیفی‌ها به موتور بفرستد.

در پمپ‌بنزین فیلتری وجود دارد به نام فیلتر بنزین. کار این فیلتر این است که جلوی ورود آلودگی‌ها و کثیفی‌ها و به‌طورکلی ناخالصی‌ها به موتور را بگیرد. این فیلتر هم تا حدی می‌تواند وظیفه‌ی خود را انجام دهد و اگر قرار باشد همیشه حجم زیادی از آشغال‌ها را به خود جذب کند دیگر عملکرد مناسب را نخواهد داشت.

مشکل دیگر مربوط به افزایش دمای پمپ‌بنزین است. سوخت موجود در پمپ مانند خنک‌کننده هم عمل می‌کند و وقتی به میزان کم موجود باشد دمای پمپ بالا می‌رود و داغ می‌شود.

رانندگی با چراغ روشن بنزین همچنین می‌تواند به کاتالیزور خودروی شما آسیب برساند.

این موارد در بار اول، دوم و سوم مشکل خاصی به وجود نمی‌آورند اما با تداوم آن و تبدیل‌شدن به یک عادت در بلندمدت هزینه‌ی زیای برای شما به همراه خواهند داشت. هنگامی‌که در حال پرداخت این هزینه‌ها هستید، حسرت می‌خورید که تحمل صف پمپ‌بنزین هرچقدر هم عذاب‌آور ارزشش را داشت.

با توجه به دلایل ذکرشده، بهتر است همیشه هنگامی‌که میزان بنزین موجود در باک شما به 4/1 رسید به پمپ‌بنزین مراجعه کنید تا از آسیب‌هایی که ممکن است در طول زمان به خودروی شما وارد شود جلوگیری کنید.

طبق بررسی های انجام شده توسط کارشناسان همراه مکانیک از خودروهای مختلف،خودروهایی همچون پژو 206 و پراید در صدر جدول خودروهایی میباشند که دچار مشکلات مربوط به چراغ بنزین شده اند و خودرو های سمند و پژو 405 نیز با مشکلاتی مانند زوزه کشیدن در پمپ بنزین خود مواجه می شوند که نشان از عدم توجه مالکان این خودرو به موارد گفته شده در این مقاله دارد.

 

پیشنهاد همراه مکانیک به شما جدی گرفتن موارد ذکر شده در زمان خرید خودروهای دست دوم است که برای یک خرید مطمن میتوانید از کارشناسی تخصصی در محل همراه مکانیک استفاده کنید.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط Hosein Kian 97/10/1:: 6:26 عصر     |     () نظر