سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دلهاى مردان رمنده است ، هر که آن را به خود خو داد ، روى بدو نهاد . [نهج البلاغه]
عاشقانه ها
درباره



عاشقانه ها


Hosein Kian

معرفی پراید و تیبا

در ابتدای مقاله پراید بخریم یا تیبا خوب است به معرفی این دوخودرو بپردازیم.

معرفی پراید

اگر نگوییم پرفروش‌ترین، بی‌تردید پراید یکی از پرفروش‌ترین خودروهای بازار کشور است. این خودرو ارزان‌قیمت و مقرون‌به‌صرفه، ولی هم‌زمان کاملاً بی‌کیفیت و غیر ایمن، از محصولات شرکت سایپا است. شرکت سایپا خودرو پراید را در مدل‌ها و تیپ‌های متنوعی وارد بازار کشور کرده و همگی هم فروش فوق‌العاده‌ای را تجربه کرده‌اند. در این مقاله به بررسی پراید 131 می‌پردازیم که مدل فیس لیفت پراید صبا به‌حساب می‌آید.

 با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک در همین لحظه قیمت پراید مد نظر خود را بدست آورید.

معرفی تیبا

تیبا هم یکی دیگر از محصولات شرکت سایپا است. این خودرو سابقه کمتری از پراید دارد و برای اولین بار در سال 1388 از آن رونمایی شد؛ اما حضور خودرو تیبا در بازار کشور 11 ماه بعد شروع شد. درواقع تیبا به‌نوعی نسخه ارتقا یافته پلتفرم پراید است.

این خودرو در چهار تیپ مختلف به بازار کشور عرضه می‌شود. تیبا نیز مانند سایر خودروهای ارزان‌قیمت سایپا، ازجمله خودرو پراید، به دلیل ارزانی مورد استقبال مشتریان ایرانی قرارگرفته است. هرچند که درواقع فروش تیبا به‌اندازه فروش پراید نیست، اما معتقدیم که خرید تیبا برای ایرانیان مزایای بیشتری دارد، یا دست‌کم احتمال مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات را تا اندازه هرچند اندکی پایین خواهد آورد.

مقایسه طراحی پراید و تیبا

طراحی خارجی

بررسی های این مقاله را برای پاسخ به این سوال که پراید بخریم یا تیبا با طراحی خارجی آغاز میکنیم.

پراید خودروی کوچک و عاری از هرگونه نوآوری و خاصیت قابل اشاره‌ای است. این خودرو از طراحی خارجی کاملاً قدیمی برخوردار بوده و در ساخت آن از مواد بی‌کیفیت استفاده‌شده است. طول این خودرو 3935 سانتیمتر، عرض 1605 سانتیمتر و ارتفاع آن 1455 سانتیمتر است. رینگ‌های 13 اینچی پراید هماهنگی کاملی با سایر اجزای آن دارند و ما را در مقابل خودروی قدیمی و از مد افتاده قرار می‌دهند.

طراحی ظاهری پراید

مقایسه تیبا و پراید ازنظر طراحی خارجی نشان‌دهنده برتری کامل تیبا است. این خودرو اگر طراحی خارجی جدید و جذابی ندارد، دست‌کم طراحی زننده و قدیمی پراید را هم ندارد. در سپر جلو و همچنین روی کاپوت خودرو حجم دهی اندکی وجود دارد. همچنین در طراحی چراغ‌ها می‌توان به دنبال اندکی حالت تهاجمی گشت. در طراحی خارجی این خودرو سعی شده تا شمایلی از پژو 206 موجود باشد. هرچند این تلاش موفق نبوده، اما خودرو نسبت به پراید طرحی زیباتر و شکیل‌تر یافته است.

 

شما هم نظر خود را در مورد این که پراید بخریم یا تیبا در پایان این مقاله ارائه دهید

طراحی داخلی

پراید بخریم یا تیباطراحی داخلی پراید

برای اینکه بدانیم پراید بخریم یا ساینا خوب است جزئیات طراحی داخلی این دوخودرو را نیز بدانیم.

وقتی‌که وارد کابین پراید می‌شوید، اولین نکته‌ای که توجه شمارا جلب می‌کند، کمبود فضا است. پراید یک خودرو کوچک با فضای اندک است و اصلاً احساس راحتی را برای سرنشینان فراهم نمی‌کند. به‌خصوص اگر سه نفر در ردیف عقب خودرو بنشینند، کمبود فضا را کاملاً احساس خواهند کرد؛ اما چند سال است که در داشبورد پراید تغییراتی پدید آمده و شاهد اعمال حجم دهی در این قسمت هستیم.

پراید بخریم یا تیباطراحی داخلی تیبا

طراحی داخلی تیبا هم حرف خاصی برای گفتن ندارد؛ اما می‌توان گفت که مقایسه تیبا و پراید از این نظر هم حاکی از برتری تیبا است. همان‌طور که قبلاً هم گفته شد، دست‌کم با طراحی قدیمی کابین پراید روبرو نیستید. این خودرو ازنظر فضا هم‌مقدار فضای نسبتاً بیشتری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد؛ بنابراین، به‌خصوص سرنشینان عقب با کمبود مضاعف فضا روبرو نخواهند شد.

مقایسه فنی پارامتری مهم برای اینکه پراید بخریم یا تیبا

پراید بخریم یا تیبامقایسه فنی پراید و تیبا

مقایسه تیبا و پراید ازنظر فنی هم نشان می‌دهد که تیبا دارای برتری نسبی است. هرچند که هر دو خودرو از موتور 4 سیلندر خطی استفاده می‌کنند، اما موتور تیبا ازنظر حجم، حداکثر قدرت و حداکثر گشتاور دارای برتری است.

به جدول زیر نگاه کنید:

مدل خودرو

تیبا

پراید

پیشرانه

4 سیلندر خطی

4 سیلندر خطی

حجم موتور

1503

1323

حداکثر قدرت

87 اسب بخار

71

حداکثر گشتاور

128 نیوتن متر

108

گیربکس

5 سرعته دستی

5 سرعته دستی

مصرف سوخت (ترکیبی)

95/6 لیتر در هر 100 کیلومتر

44/6 لیتر در هر 100 کیلومتر

شتاب صفرتا 100

حداکثر سرعت

مقایسه آپشن­ها و امکانات رفاهی

پراید بخریم یا تیبامقایسه آپشن­ها و امکانات رفاهی پراید و تیبا

در مورد این که پراید بخریم یا تیبا باید بدانیم هر دو محصول موردبحث سایپا از بی‌کیفیت‌ترین و بی امکانات‌ترین خودروهای موجود در بازار هستند. شرکت سایپا نه‌فقط هیچ امکانات رفاهی قابل‌ذکری برای مشتریان پراید فراهم نکرده، بلکه از بسیاری لحاظ برعلیه خریدار خود موضع‌گیری کرده است.

با همراه مکانیک خودرو خود را به بهترین قیمت بفروشید

 خودرو صفر و کم کارکرد خودم رو میخوام بصورت سفارشی بفروشم

 می‌خوام ماشینم رو رو در سریع ترین زمان و با قیمت منطقی بفروشم

برای مثال تنها تیپ SE پراید 131 دارای هیدرولیک است. این در حالی است که زه کنار پراید به‌عنوان آپشن محسوب می‌شود و مشتری برای دریافت آن نیز باید کماکان جیب سایپا را پر کند؛ اما در خرید تیبا امکانات رفاهی از قبیل آینه‌های جانبی برقی، بالابرهای برقی عقب، تهویه مطبوع خودکار، کیت گازسوز، رینگ آلومینیومی و … به‌عنوان آپشن‌های اختیاری در نظر گرفته‌شده‌اند.

درهرصورت برای استفاده از پیش‌پاافتاده‌ترین امکانات که شاید تأثیر چندانی هم در رفاه سرنشینان نخواهند داست، باید پول بیشتر و بیشتری به جیب سایپا تزریق کنید. به‌هرحال، از این لحاظ هم توصیه ما اولویت دادن به خرید تیبا است.

تجهیزات

تیبا

پراید

چراغ

تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو، مه‌شکن‌های جلو و عقب، چراغ‌خطر سوم، چراغ هشداردهنده عیب موتور

تنظیم زاویه نور چراغ‌های جلو، چراغ‌خطر سوم، مه‌شکن‌های جلو، چراغ عقب مجهز به مه‌کن،

سیستم­های مولتی‌مدیا

CD Player باقابلیت پخش MP3

رادیو سی دی باقابلیت پخش +MP3 و ورودی USB

صفحه‌نمایش

ندارد

ندارد

رینگ­ها

13 اینچ فولادی

آینه

آینه‌های جانبی تاشو باقابلیت تنظیم از داخل

آینه‌های جانبی تاشو باقابلیت تنظیم از داخل

تهویه مطبوع

تهویه هوای دستی

تهویه هوای دستی

صندلی

تنظیم ارتفاع دستی صندلی راننده

صندلی‌های ارگونومیک جدید

شیشه

بالابرهای برقی جلو

بالابرهای برقی جلو

سیستم­های هشداردهنده

سیستم ضد سرقت با کد متغیر

سایر امکانات

قفل مرکزی، درب بازکن باک و صندوق‌عقب از داخل، گرم‌کن شیشه عقب، ریموت‌کنترل

قفل مرکزی، گرم‌کن شیشه عقب، ساعت دیجیتال، فرمان باقابلیت تنظیم ارتفاع، درب بازکن باک و صندوق‌عقب از داخل

مقایسه ایمنی

پراید را می‌توان قاتل خریدارانش دانست. شما با خرید پراید درواقع عامل قتل خود را به خانه می‌آورید. این واقعیت را می‌توان از آمار مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات رانندگی به‌سادگی استخراج کرد. هرچند که تیبا هم‌دست بالایی نسبت به پراید ندارد، اما دست‌کم احتمال مرگ‌ومیر در تصادفات را نسبت به پراید کاهش می‌دهد. پس اگر می‌خواهید در صورت وقوع تصادف از جان خود نگذشته باشید، تیبا گزینه اجباری معقول‌تری است.

تجهیزات ایمنی و حفاظتی

تیبا

پراید

کیسه هوا

کیسه‌ هواهای راننده و سرنشین جلو

کیسه هواهای راننده و سرنشین جلو

سیستم ترمز

ترمزهای جلو دیسکی، ترمزهای عقب کاسه‌ای،ABS

ترمزهای جلو دیسکی، ترمزهای عقب کاسه‌ای،ABS

تجربه رانندگی

پراید بخریم یا تیباتجربه رانندگی با تیبا

پراید در شروع حرکت خودرو نسبتاً تیزی است. البته این مسئله به‌هیچ‌عنوان ارتباطی با عملکرد مطلوب موتور ندارد، بلکه به سبک بودن خودرو بازمی‌گردد. درهرصورت شما با نشستن در کابین پراید هیچ‌گونه احساس آرامش و امنیتی نخواهید داشت. توصیه ما هم این است که به‌هیچ‌عنوان حتی در خارج از شهر از سرعت 70 یا نهایتاً 80 تجاوز نکنید، می‌توانید در بزرگراه‌ها هم از لاین کناری سمت راست استفاده کرده و آرام رانندگی کنید.

مقایسه تیبا و پراید ازنظر تجربه رانندگی هم برتری تیبا را نشان می‌دهد. این خودرو دست‌کم توان رقابت نسبی با سایر خودروهای ساخت داخل را دارد. همچنین در سرعت‌های 90 تا 100 هم جوابگو خواهد بود؛ اما توصیه می‌شود که به‌هیچ‌عنوان به سرعت‌های بالای 100 کیلومتر در ساعت تجاوز نکنید. در این صورت احساس ایمنی بیشتری خواهید داشت.

تحلیل شرایط بازار

پراید بخریم یا تیباتحلیل شرایط بازار پراید و تیبا

بازار آشفته خودرو کشور گزینه‌های خریداران خودرو را به‌شدت کاهش داده است. متأسفانه با تداوم افزایش نجومی قیمت دلار و سایر ارزهای خارجی، به التهابات بازار خودرو هم افزوده می‌شود. تا چند سال پیش خودرو پراید را می‌توانستید باقیمت زیر 10 میلیون تومان تهیه کنید، اما امروزه این خودرو به بالای 50 میلیون تومان هم رسیده است. همچنین در بازار امروز برای خرید خودرو تیبا به بودجه‌ای بالاتر از 70 میلیون تومان نیاز خواهید داشت؛ اما درهرصورت تیبا گزینه بهتری است، مگر اینکه اختلاف 20 تا 30 میلیون تومانی برای خریدار اختلاف زیادی باشد که ظاهراً در وضعیت امروز و برای خریداران خودروهای سطح پایین، متأسفانه هست.

جمع‌بندی

پراید بخریم تیباعکس کامل و زیبا از تیبا

در پایان این مبحث که پراید بخریم یا تیبا چند سال قبل بود که یکی از دوستان سخن از ممنوعیت خروج پراید از سطح شهر را مطرح کرد. البته ایشان هدفی به‌غیراز مزاح نداشتند، اما کاش چنین حکمی صادر می‌شد. این خودرو تنها برای انجام امور روزمره داخل شهر گزینه اجباراً مناسبی است.


کلمات کلیدی:


نوشته شده توسط Hosein Kian 98/3/12:: 5:25 صبح     |     () نظر